Organisatie
De organisatie
Onze organisatie bestaat uit een bestuur, diverse commissies, straatvertegenwoordigers, zappers en overige vrijwilligers. Velen hebben dubbele functies en taken. Totaal zijn circa 50 mensen actief in de wijk!
De voorzitter
Begin 2006 heb ik, Jacqueline Boot, het initiatief genomen om in de wijk Buurtpreventie op te richten met hulp van de toenmalige wijkagent en de toenmalige secretaris. De reden was heel duidelijk; er was een flinke inbraakgolf. 16 inbraken in een korte tijd en in een klein deel van de wijk. Achteraf hoorde je wel dat iemand iets had gehoord van glasgerinkel of een hond blaffen. Maar dat was het dan ook wel. Het gevoel van onveiligheid overheerste bij velen. En waar was die sociale controle of cohesie? Nadat we een brief hadden gemaakt en verspreid door de wijk (toen nog zonder Markkant erbij) riepen we bewoners op te komen naar onze informatieavond. Ruim 200 man verscheen in basisschool De Meander. We hebben heel duidelijk vanaf het begin gezegd we kunnen dit niet met zijn tweeën doen. We moeten dit samen doen. Die avond konden we circa 30 mensen als vrijwilligers noteren en werd er direct een “organisatie” neergezet met diverse commissies omdat we meer wilden betekenen dan alleen maar buurtpreventie. De opdracht vanuit de gemeente was ook helder om binnen 2 jaar een buurtbeheer groep te zijn. Dat gaat verder dan alleen een buurtpreventie. Buurtbeheer is ook dat we de wijk schoon en veilig en groen willen houden, dat we naar elkaar omkijken en de leefbaarheid willen verbeteren op allerlei vlakken. Op Markkant was een buurtpreventiegroep toen en die is gestopt en het wijkdeel is bij ons toegevoegd. Met alle nieuwbouw die erbij is gerealiseerd vertegenwoordigen we nu circa 1300 huishoudens. Als ik zie wat we met alle bewoners die zich inzetten voor deze wijk hebben gerealiseerd (samen met onze partners) kan ik alleen maar trots zijn op iedereen. Er zijn heel veel dingen die we sindsdien hebben gerealiseerd in bijna 20 jaar tijd. Een korte opsomming hiervan:
- Structureel overleg met onze partners en onze organisatie.
- Communicatieafdeling voor nieuwsbrief op papier en digitaal.
- Straatvertegenwoordigers en whatsappbeheerders in de gehele wijk.
- Website (vrachelen2.nl) , FB en X.
- Medebepalen huisvuilophaling plaatsen in de wijk.
- Diverse verkeersproblemen geregeld en opgelost.
- Directe hulp aan politie geboden met bewoners toen er stoffelijk overschot in kanaal lag door te flyeren in de wijk met verzoek om informatie.
- Commissie evenementen (buitenspeeldag, Pasen, buurtbarbecue, kerstboominzameling & koffiemiddagen).
- Burenbemiddeling stimuleren in bepaalde situaties.
- Betrokken bij voorlichtingsavond Zandoogje asielzoekers centrum.
- Bijdrage geleverd aan speeltuinen ontwikkeling in de wijk.
- Surplus betrokken en Cojor bij jongerenoverlast.
- Handtekeningen acties Pallieterplein voor planten nieuwe haagjes geregeld.
- Programma Waaks mee ontwikkeld (hondenhesjes).
- Donkere dagen avonden met voorlichting in De Meander.
- Veiligheidschecks door de wijk gehouden o.a. voetjesacties en roadblocks met politie en handhaving.
- Vuurwerk bestrijdingsgroep opgezet.
- Actieve zapper-club opgezet.
- Fietsenstalling bij bushalte het Goorke uitgebreid door signalering van ons.
- Bestuur geweest van buurtpreventie Oosterhout.
- Doorgeven gevaarlijke situaties vrachtverkeer Boedingen.
- Peukentegel bij bushalte geregeld en wordt door ons geleegd.
- AED cursussen geregeld voor de wijkbewoners.
- Initiatief om perken met bloemen en bollen in te zaaien.
- Initiatief voor hondenspeelveld en hondenlosloopveld, betonnen buizen geregeld voor op dat veld en beschildering ervan geregeld.
- Al sinds 2012 strijden we voor de fietsbrug die onze wijk zou moeten verbinden met de Zwaaikom zoals in de structuurvisie en omgevingsplannen gepland stond.
- Al sinds 2014 maken we ons hard voor een schone, gezonde lucht in de wijk. Er worden vele meldingen van stankoverlast waargenomen en gemeld en er volgen regelmatig overleggen met de gemeente en de OMWB.
Het bestuur
Jacqueline Boot
Voorzitter
Hanneke de Jong
Secretaris
Hans de Jong
Penningmeester
Commissies
We hebben er allemaal iedere dag mee te maken. Ook in onze wijk. We willen bereikbaar zijn, de wijk gemakkelijk in én uit kunnen gaan. Of dat nu te voet is of met een (gemotoriseerd) vervoermiddel. Als verkeerscommissie hebben we zorg en aandacht voor mobiliteit, denken we mee over mogelijke oplossingen bij verkeersproblemen, waarbij veiligheid voor alle verkeersdeelnemers voorop staat.
Al vanaf 2010 maakt onze wijk zich hard voor de realisatie van een fietsbrug welke is ingetekend in de structuurvisie van Vrachelen en in meerdere bestemmingsplannen. Onze wijk en wijken om ons heen hebben mee betaald aan een fietsbrug die met toenemende drukte op de wegen en water steeds belangrijker wordt omdat die veiliger is door scheiding met gemotoriseerd verkeer en betrouwbaarder is omdat deze ook niet afhankelijk is van stroom. Meer informatie over de geschiedenis hiervan en ontwikkelingen vindt u op onze Facebookpagina.
Onze wijk heeft groenstroken, bomen en bossages, honden en speeltuinen. Als hiervan iets aandacht nodig heeft omdat het beter kan, of kapot is dan proberen wij dit samen met bewoners en straatvertegenwoordigers met de gemeente op te lossen. Maar om iets te verfraaien steken onze bewoners ook de handen uit de mouwen. De wijk mooi houden doen we zo samen!
Wij verzorgen de nieuwsbrieven periodiek per brief en digitaal. De commissie communicatie bestaat nu uit 4 personen.
Maandelijks (behalve in de zomerperiode) wordt er op een woensdagmiddag tussen 14 en 16 uur in Basisschool de Meander een koffie/thee-middag met iets lekkers erbij georganiseerd. Een praatje, een spelletje, heel laagdrempelig voor alle leeftijden bedoeld. Koffie, thee en lekkers is gratis!
Extra gastvrouwen en heren of bakkers zijn ook van harte welkom.
Helaas is deze commissie met onvoldoende mensen. Zij organiseerden onder andere paaseieren zoeken, hielpen mee met andere activiteiten als kerstboominzamelingen, buitenspeeldag en de donkere-dagen avond. Maar ook als het je leuk lijkt iets anders te organiseren (een kerstmarkt?) of help je graag mee de buitenspeeldag te organiseren? Laat het weten! Stuur dan een berichtje naar ons info adres!
Onze wijk is verdeeld in 12 segmenten. Per segment zijn er 1 à 2 straatvertegenwoordigers nodig afhankelijk van de grootte. Om een goed beeld te krijgen van de leefbaarheid van de wijk is het van belang dat elk voorval, denk aan inbraak, brand of overlast, door de bewoners zelf bij de desbetreffende instanties wordt gemeld. Maar ook verkeersoverlast of gevaarlijke situaties kunnen natuurlijk gemeld worden via info@vrachelen2.nl
Daarnaast moet ook de straatvertegenwoordiger op de hoogte gebracht worden die dat in onze organisatie deelt met de hoofdstraatvertegenwoordiger en de voorzitter via bericht naar info@vrachelen2.nl
Alle meldingen komen via de hoofdstraatvertegenwoordiger of voorzitter weer ter sprake in het 8-wekelijkse overleg met de politie en gemeente. Je mag daar zelf ook altijd bij aanwezig zijn!
Als uitbreiding van het takenpakket kun je denken aan:
- het verwelkomen van nieuwe bewoners; stel ze op de hoogte van onze organisatie. Het is ook een manier om snel nieuwe bewoners te leren kennen zo!
- het meedenken en opzetten van projecten (activiteiten, straatspeeldag, of aansluiting in een van de commissies)
- het meehelpen met de verspreiding van de nieuwsbrieven in jouw segment. Deze wordt vaker digitaal verstrekt dus stimuleer je buren zich via de site zich hiervoor aan te melden.
- het meedoen met de whatsapp groep als beheerder of deelnemer.
In de wijk hebben we een dekkende buurt whatsapp-groep verdeeld over diverse wijkdelen die geschakeld zijn. Zo kunnen we snel acteren op situaties waarvoor u de politie ook belt op 0900-8844 of op 112. Na het bellen kunt u de melding in de groep zetten en dan reageren zoveel mogelijk bewoners door op de melding af te komen (indien veilig). We doen dat volgens de SAAR-methode. Signaleren, Alarmeren, Appen en Reageren. De app is niet bedoeld voor kletspraatjes of bedankjes. Dit ook om te voorkomen dat mensen afhaken. Ook verloren huisdieren mogen in de app gezet worden als enige uitzondering en informatie die we op verzoek van de gemeente of politie delen.
Hieronder vindt u een link tips van de politie om uw veiligheid te verbeteren!
https://www.maakhetzeniettemakkelijk.nl/
We willen graag onze wijkbewoners de gelegenheid geven om een AED en reanimatiecursus te volgen als ze zich ook aanmelden op www.hartslagnu.nl om te reageren als er een reanimatie nodig is in onze wijk. We hebben wel op 2 plaatsen AED apparaten maar zonder reanimatie erbij werkt dat niet. In een steeds verouderende wijk is dat ook hard nodig! Jaarlijks willen wij dit graag blijven faciliteren.
Wij maken de wijk schoner doordat veel mensen uit onze wijk dagelijks, wekelijks, maandelijks hierin hun steentje bijdragen. Wij zorgen ervoor dat je hiervoor de middelen krijgt zoals een grijper en speciale ring om een speciale afvalzak in vast te houden en handschoenen en een veiligheidshesje. Je mag dit ook zelf bij de gemeente aanvragen als je dat liever doet. We doen iets nuttigs en het is gezond om lekker buiten te lopen. Ook kinderen helpen ons maar wel altijd onder begeleiding van een ouder. Lijkt het je leuk om ook (soms) te helpen? Stuur een berichtje naar ons info adres en we zien je graag!
De website is ontworpen en ontwikkeld door New Era Media.